W ramach realizacji projektu 4.1 ,,Rozwój infrastruktury szkół zawodowych w Powiecie Gdańskim poprzez modernizację i wyposażenie pracowni kształcenia zawodowego” ukończono pełne doposażenie nowoczesnych pracowni w ZSR CKP w Rusocinie. Baza dydaktyczna szkoły dla kierunku technik mechatronik to pracownia elektryczna i elektroniczna, pracownia projektowania i programowania, pracownia pneumatyki i hydrauliki, pracownia obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych. Zakupione doposażenie wcześniej zmodernizowanych pracowni to zestawy symulacyjne (w tym roboty typu przemysłowego np. robot kartezjański,) stanowiące niezależne stanowiska dydaktyczne (m.in. obsługa siłowników pneumatycznych, wykorzystanie sensorów przemysłowych, pomiar i regulacja poziomu/przepływu cieczy w zbiorniku/rurociągu z wykorzystaniem regulatora przemysłowego) i zestawy stanowisk egzaminacyjnych np. napędów elektrycznych. Wśród wielu elementów wyposażenia szkoła pozyskała: drukarkę 3D, stanowisko będące stacją pośrednią modelu linii produkcyjnej, stanowisko montowania elementów elektrohydraulicznych i elektrycznych kompatybilne ze stanowiskami do nauki elektropneumatyki i hydrauliki, które są na wyposażeniu szkoły. Nowoczesne pracownie wzbogacone o dodatkowe doposażenie pozwolą uczniom (kształcącym się w zawodzie technik mechatronik) zdobyć wiedzę i wiele specjalistycznych umiejętności zawodowych w komfortowych warunkach.
W pracowni pneumatyki i hydrauliki uczniowie poznają:
- układy zasilania elementów i układów pneumatycznych urządzeń i systemów mechatronicznych;
- parametry układów sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego;
- rysowania pneumatycznych układów sterowania a także ćwiczą rysowanie schematów układów sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego i ich projektowania.
![]() |
![]() |
W pracowni elektrycznej i elektronicznej uczniowie zdobędą umiejętności:
- wykonywania pomiarów elektrycznych,
- włączania mierników w obwód elektryczny;
- zastosowania komputerowych programów symulacyjnych w pracowni elektrycznej;
- zasad opracowania wyników pomiarów z przeprowadzonych ćwiczeń;
- dokonywania pomiarów (m.in. napięcia stałego, z zastosowaniem dzielnika napięcia, bezpośrednich i pośrednich prądu stałego; rezystancji metodą bezpośrednią, techniczną, porównawczą, mostkową; mocy w obwodach prądu stałego).
Uczniowie nauczą się zastosowania komputerowych programów symulacyjnych w pracowni elektrycznej, poznają zasady dokonywania badań:
- elementów: prostownikowych, stabilizujących, optoelektronicznych tranzystorów,
- układów: prostowniczych niesterowanych, sterownych,
- stabilizatorów.
Technicy mechatronicy w pracowni w pracowni elektrycznej i elektronicznej dokonują analiz: schematu blokowego systemu mikroprocesorowego i wybranego mikrokontrolera.
![]() |
|
|
|
W pracowni programowania i projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych uczniowie poznają:
- przyrządy i narzędzia pomiarowe do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych oraz warunki pracy urządzeń i systemów mechatronicznych,
- metody projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych, układów sterowania elektrycznego/ hydraulicznego/ elektrohydraulicznego,
- podstawy projektowania układów sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego,
- instalacje oraz obsługę oprogramowania do programowania sterowników PLC,
- programowanie podstawowych funkcji logicznych,
- programowanie prostych urządzeń mechatronicznych w oparciu o sterownik PLC,
- regulacje parametrów wejściowych w programach sterowniczych.
Technicy mechatronicy ćwiczą programowanie sterowników PLC, programowanie w oparciu o język GRAFCET, programowanie w oparciu o normę IEC a także testują programy.
![]() |
![]() |
W pracowni obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych uczniowie zdobywają umiejętności:
- wykonywania instalacji zasilających,
- podłączania zasilania elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych,
- testowania elementów i podzespołów pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych w zmontowanych urządzeniach i systemach mechatronicznych,
- testowania sterowników w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
- lokalizowania uszkodzeń w urządzeniach i systemach mechatronicznych na podstawie oględzin,
- lokalizowania uszkodzeń w urządzeniach i systemach mechatronicznych na podstawie pomiarów,
- lokalizowania uszkodzeń w urządzeniach i systemach mechatronicznych z wykorzystaniem oprogramowania diagnostycznego,
- lokalizowania uszkodzeń w urządzeniach i systemach mechatronicznych na podstawie instrukcji serwisowej,
- określania zakresu napraw urządzeń i systemów mechatronicznych,
- przeprowadzania wymiany uszkodzonych elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych,
- naprawy wybranych elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych,
- sporządzania dokumentacji z wykonanych napraw, m) przeprowadzania rozruchu naprawionych urządzeń i systemów mechatronicznych
/tekst K. Chojecka i P. Chylak, fot.T. Ząbkiewicz/